Aby zatem rozwiać Twoje wątpliwości spróbujemy to wytłumaczyć z punktu widzenia naszych drukarzy.
Spady? Czym one są?
Sprawdźmy najpierw definicję:
„Spad drukarski – obszar druku, który wychodzi poza krawędź ostatecznej publikacji. Spad gwarantuje, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu arkusza. Wielkość spadu dochodzi do 5 mm.”
https://pl.wikipedia.org/wiki/Spad_drukarski
Najprościej mówiąc jest to dodatkowy margines (najczęściej od 2 mm do 5 mm), powiększający nasz projekt z każdej strony, aby wydruk został przycięty zgodnie z określonym wymiarem. Jest to konieczne szczególnie w projektach, w których tło jest inne niż białe (czyli jest zadrukowane dowolnym kolorem lub elementami grafiki).
Umieszczenie spadu jest potrzebne, ponieważ krajarki czy gilotyny rzadko są w stanie przyciąć coś w idealny sposób co do ułamków milimetra (występują mikro przesunięcia), dlatego trzeba im dać margines bezpieczeństwa. Najczęściej stosowane w drukarniach spady to 2-3 mm przy wydrukach typu plakaty, ulotki, wizytówki itp.
W jakim celu stosuje się spady?
Spady drukarskie to konieczność. Jest to jeden z podstawowych elementów w plikach przygotowywanych do druku, a jednak często pomijany, co powoduje odrzucenie pliku już na etapie weryfikacji.
Jeśli jednak wszystko jest poprawnie przygotowane to stanowi dla nas zapewnienie, że finalny wydruk będzie wykonany poprawnie, bez białych pasków. Poza tym jest on zabezpieczeniem w trakcie przycinania naszych produktów takich jak ulotki, wizytówki czy inne materiały reklamowe.
A zatem pamiętajmy, że spad, który uwzględniamy w naszych plikach jest dodatkowym obszarem w naszym projekcie i musi być uwzględniony tak samo jak reszta pracy.
Zobacz więcej na naszym kanale na YouTube jak spady drukarskie są niezbędne w pracy krajacza.