Kolory w druku - czy dokładnie pokazują rzeczywistość?


 

 
 
 
 
 Kiedy przygotowujemy plik do druku z pewnością zależy nam na wysokiej jakości koloru, szczególnie kiedy grafika ma wiele istotnych szczegółów, które muszą być dokładnie odwzorowane. Co jednak zrobić kiedy kolor, który widzimy na ekranie monitora różni się od upragnionego koloru, który ma być widoczny w naszej publikacji?
 
 
Najważniejsza zasada to ta, że w  druku stosujemy przestrzeń barwną CMYK ponieważ drukarki wykorzystują właśnie takie, a nie inne kolory. Przy takim ustawieniu uzyskujemy na ekranie symulację kolorów, które uzyskamy po wydruku w  tzw. druku pod proof. Pliki przygotowane w innych kolorach niż CMYK zostaną automatycznie zamienione na kolory CMYK. Taka konwersja jest niekontrolowana, a różnica w kolorach może być znacząca, dlatego wymagane jest zawsze przygotowanie plików w kolorach CMYK.
 
CMYK czyli 3 podstawowe kolory i ….


 
 

 
CMY (cyan, magenta, yellow) to zestaw farb podstawowych. Pozwala trafnie odwzorować wiele kolorów jednak bez smolistych czerni i wyrazistych ciemnych tonów. W tym celu konieczne jest dodanie czerni (K). Potocznie drukiem triadowym określa się druk z zastosowaniem wspomnianych farb (łącznie z czernią) w odróżnieniu od druku farbami znakowymi, specjalnymi (wcześniej przygotowanymi kolorami w/g wzornika Pantone).
 
Aby czerń była prawdziwie czarna
 
Kolor czarny powstały z koloru K(Key, czarny) = 100% w przestrzeni CMYK po wydruku nie będzie w pełni czarny należy dodać do niego inne składowe np. C=60% M=60% Y=60% K=100%. W ten sposób otrzymamy prawdziwą czerń. Ilość % składu kolorów zależy od nafarbienia, jakie możemy uzyskać w danej drukarni w tym przypadku było to 280%.
 
A co z RGB?
 
Przestrzeń RGB to barwy odwzorowywane za pomocą światła (monitory, telewizory) które  nie odwzorowują dokładnie przestrzeni CMYK (koloru farb w druku). Monitory do zastosowań domowych i biurowych, odwzorowując przestrzeń RGB (kolor ze światła), Dlatego kolory w projektach prac przygotowanych do druku, oglądane na domowych monitorach, mogą znacznie odbiegać od kolorów uzyskanych w druku.
Zdjęcie poniżej ukazuje jak ten często spotykany błąd wpływa na wygląd pracy po wydruku. Zmiany będą niewielkie lub istotne, w zależności od ilości kolorów RGB, które nie pokryją się z zakresem kolorów CMYK-owych.
 
 
 
Prace tworzone w innych przestrzeniach barwnych niż CMYK, np. w przestrzeni barwnej RGB, należy przekonwertować do CMYK-a przed przekazaniem plików do drukarni. 
 
Dodatkowe kolory Pantone
 
Dodatkowymi kolorami są np.: kolory z rodziny Pantone często wykorzystywane w projektach logo. Używanie kolorów dodatkowych znacznie zwiększa koszt wydruku. Przestrzeń barwną również ustalamy na samym początku.
 
Wydruki próbne
 
Aby mieć pewność, że kolor w druku będzie maksymalnie zbliżony do oczekiwań, na etapie projektowania należy korzystać z wzorników CMYK i PANTONE. Dodatkowo, przed drukiem należy wykonać wydruk próbny.
 
Kolor w zależności od podłoża
 
Kolor w druku jest również uzależniony od rodzaju użytego surowca w druku. Ten sam plik wydrukowany na papierach i kartonach gładkich, ozdobnych, niepowlekanych, powlekanych, białych, kremowych będzie się różnił kolorystycznie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej jak przygotować plik do druku zapytaj się naszych konsultantów na stronie www.topdruk24.pl .